مقالات حقوقی
۰۴ تیر ۱۴۰۲

روش های دریافت مهریه و هر آنچه باید بدانید

مهریه نشان صداقت و صمیمیت مرد نسبت به همسرش می باشد و در شرع و دین عملی بسیار پسندیده است که به زوجه تعلق دارد و از زمان جاری شدن نکاح ازدواج جزء حقوق قانونی او می باشد و زوج وظیفه دارد هر زمان که همسر خود آن را طلب کرد آن را پرداخت کند ولی همیشه به خوشی و راحتی این حق پرداخت نمی شود و زن مجبور می شود برای گرفتن آن از طریق مراجع قضایی اقدام کند. در ادامه به طور مفصل تمام جوانب و روش های دریافت مهریه را بررسی می کنیم.

مهریه به دو صورت عندالمطالبه و عندالستطاعه در عقدنامه ثبت می شود. تفاوت این دو نوع مهریه در این است که در حالت اول زن هر زمان بخواهد می تواند آن را طلب کند و مرد در هر شرایطی که باشد باید آن را پرداخت کند، ولی مورد دوم زن مهریه خود را درخواست می کند مرد اگر تمکن مالی داشته باشد آن را پرداخت می کند.

روش های دریافت مهریه

در قانون جمهوری اسلامی ایران روش های مختلفی برای دریافت مهریه پیش بینی شده است که عبارتند از

اقدام از طریق اجرای ثبت اسناد رسمی:

بر اساس ماده ۹۲ و ۹۳ اولین قدم صدور برگه اجرائیه در فرآیند مطالبه و دریافت مهریه از طریق اجرای ثبت است. در این روش زوجه یا وکیل قانونی با در دست داشتن مدارک لازم جهت صدور برگه اجرائیه اقدامات لازم را انجام می دهد، پس از احراز مدارک و طی شدن مراحل قانونی برگه اجرائیه صادر شده و یک نسخه توسط پست برای زوج ارسال می شود، پس از دریافت برگه اجرائیه زوجه یا وکیل او به شعبه اجرای ثبت مراجعه می کنند و برگه صادر شده را به مرجع مزبور تحویل می دهند تا دستورات لازم جهت دریافت مهریه صادر شود.

برای جلوگیری از خروج زوج یا فروش و انتقال اموال به غیر، زوجه یا بهترین وکیل مهریه می توانند درخواست توقیف اموال را بگیرند و زوج را به وسیله ابلاغیه از این اقدام مطلع کنند و تا ۱۰ روز مرد فرصت دارد که مهریه را پرداخت کند و رضایت زوجه را جلب نماید در غیر این صورت عواقب سنگینی در انتظار دارد.

اقدام از طریق دادگاه خانواده

یکی دیگر از اقداماتی که زوجه می تواند برای دریافت مهریه اقدام کند دادگاه خانواده است. در این حالت زوجه یا وکیل او می توانند با در دسترس داشتن سند ازدواج (یا رونوشت) و مدارک شناسایی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست خود را مبنی بر دریافت مهریه ثبت کنند، بعد از ثبت اقدامات لازم می توان درخواست تامین خواسته که شامل توقیف اموال زوج و یا ممنوع الخروج کردن است را ثبت کرد. در این حالت از طریق پیامک زمان رسیدگی به پرونده به طرفین ابلاغ می شود.

نکته: مرد می تواند درخواست اعسار دهد و در صورت قبول درخواست مهریه را به صورت قسطی پرداخت کند. اگر زوجه مهریه خود را ببخشد به هیچ عنوان نمی تواند آن را مطالبه کند.

هزینه به اجرا گذاشتن مهریه بر عهده زوجه است و با توجه به دادخواست هزینه محاسبه می شود.

تفاوت اجرای مهریه از طریق ثبت و دادگاه

همان طور که در بالا نیز گفتیم به دو طریق زوجه می تواند مهریه خود را مطالبه کند. حال این دو چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

اگر زوجه بخواهد از طریق اجرای ثبت درخواست خود را ثبت کند می تواند با در دست داشتن مدارک به دفتر ازدواج که صیغه ازدواج در آن جاری شده است مراجعه کند و درخواست اجراییه صادر شود و از طریق پست برگه اجرائیه برای زوج ارسال گردد.

سرعت پی گیری مهریه از طریق اجرای ثبت بیشتر است.

اقدام از طریق اجرای ثبت حق اجرا به میزان نیم عشر دولتی یا یک بیستم مبلغ مهریه پرداخت می شود و از زوج گرفته می شود اما در مطالبه مهریه از طریق دادگاه خانواده هزینه دادرسی باید توسط زوجه معادل ۳ و نیم درصد مبلغ مهریه پرداخت شود.

در صورتی که زوجه از دریافت مهریه منصرف شود اگر از طریق اجرای ثبت پیگیر مطالبه باشد نیاز به پرداخت هزینه ندارد ولی اگر از طریق دادگاه خانواده اقدام کرده باشد هزینه دادرسی باید پرداخت شود.

در اجرای ثبت ضمانت اجرای عدم پرداخت مهریه توقیف اموال زوج به نفع زوجه است در صورتی که دادگاه خانواده علاوه بر توقیف اموال حکم به بازداشت و حبس زوج می دهد.
 

چه مدارکی برای دریافت مهریه ضروری است

برای اجرا گذاشتن مهریه به مدارک زیادی نیاز نیست. کارت ملی ، شناسنامه و سند ازدواج (رونوشت) کفایت می کند. البته هر سال تغییرات زیادی در قانون مهریه ایجاد می شود. که به شما توصیه می کنیم از بهترین وکیل مهریه مشهد در این خصوص مشورت بگیرید.

دریافت مهریه چقدر زمان میبرد

در جامعه ما بیشتر زن ها مهریه خود را در حین یا پیش از طلاق طلب می کنند که معمولا روند مطالبه آن با رضایت قبلی و آسانی همراه نیست در نتیجه مدت زمان گرفتن مهریه به طور دقیق مشخص نیست و به عوامل مختلفی چون نوع طلاق ، میزان طلاق، داشتن وکیل، ملائت زوج در پرداخت و نوع اقدام زوجه برای مطالبه بر میگردد.

همچنین قضاوت دادگاه ها در رسیدگی به پرونده مطالبه مهریه یکسان نیست و همین مسئله تاثیر بسزایی در زمان دریافت دارد.
 

بهترین روش برای گرفتن مهریه

فاکتور های مختلفی برای دریافت مهریه وجود دارد که با در نظر گرفتن آن ها می توان بهترین را انتخاب کرد:

  • اجرای ثبت کوتاه ترین زمان را برای دادرسی دارد.
  • اگر زوج مالی به نام خود داشته باشد بهترین روش اقدام از طریق اجرا ثبت است که بتوان حکم توقیف اموال گرفته شود و اگر مالی به نام خود ندارد بهتر است از طریق دادگاه خانواده اقدامات لازم انجام گیرد.
  • در صورتی که هزینه رسیدگی برای شما اهمیت دارد دادگاه خانواده هزینه کمتری دریافت می کند.
  • اگر ضمانت اجرای قوی تری برای عدم پرداخت مهریه می خواهید بهتر است از طریق دادگاه خانواده اقدام کنید، زیرا ضمانت اجرای کیفری و بازداشت با داشتن توانایی مالی صادر می شود.

مهم ترین قوانین دریافت مهریه

قوانین مختلفی تا به امروز در خصوص مهریه وضع شده است، که علاوه بر تسریع روند دریافت مهریه و حمایت از زوجه تعداد زندانیان بدهکار مهریه نیز کاهش پیدا کنند که در ادامه برخی از مهم ترین قوانین را برای شما بیان می کنیم:

تعداد مهریه قابل وصول

مهریه هر تعداد باشد قابل وصول است ولی دادگاه فقط تا سقف ۱۱۰ سکه زوج را ممنوع الخروج می کند و مشمول ماده ۲ قانون محکومیت های مالی می شود و برای پرداخت مازاد این تعداد باید زوج توان و استطاعت مالی داشته باشد و زوجه بتواند آن را اثبات کند.

چگونگی وصول مهریه

سریع ترین روش وصول مهریه از طریق اجرای ثبت می باشد در صورتی که به هر دلیلی زوجه نتواند از این طریق به حق خود برسد مسئول شعبه اجرای ثبت گواهی مبنی بر رسیدگی دادخواست دریافت مهریه به دادگاه صادر می کند تا زوجه بتواند از طریق دادگاه مهریه خود را به دست آورد.

قرار تأمین خواسته برای دریافت مهریه

زمانی زوجه مهریه خود را طلب می کند می تواند در خواست قرار تأمین کند چون امکان دارد زوج اموال خود را بفروشد و یا به دیگران انتقال دهد و یا از کشور خارج شود در این حالت تا زمان صدور حکم قطعی نمی تواند هیچ کدام از آن ها را انجام دهد.


 

اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

زوجه می تواند در زمان عقد مهریه خود را طلب کند و زوج موظف به پرداخت است. در صورتی که زن دوشیزه باشد مرد نمی تواند به بهانه پرداخت مهریه او را وادار به تمکین کند. اگر زوجه در این  دوران تقاضای طلاق کند و دوشیزه باشد زوج موظف است تنها نیمی از مهریه را پرداخت کند و در صورتی که تمام مهریه پرداخت شده باشد زوجه باید نیمی از آن را به زوج بازگرداند.

اجرا گذاشتن مهریه بعد از طلاق توافقی

 در طلاق توافقی زن و مرد بر روی تمام مسائل مالی و غیر مالی توافق می کنند. مهریه حق زن است و در هر شرایطی حتی طلاق توافقی می تواند آن را بگیرد. در بعضی مواقع امکان دارد زن با گرفتن حقوقی مهریه خود را ببخشد

در مورد طلاق توافقی، در یکی از مقالات وکیل ۵۱ به طور مفصل به تمام موضوعات مهم آن پرداختیم . میتوانید از لینک مقابل آن را مطالعه کنید : هر آنچه در مورد طلاق توافقی باید بدانید 

اجرا گذاشتن مهریه به صورت اینترنتی

تا چند سال پیش برای پی گیری و دریافت مهریه باید زوجه حضوری به دادگاه مراجعه می کرد، ولی امروز بسیاری از مراحل را می توان به صورت اینترنتی انجام داد. اگه با انجام اینترنتی مراحل دریافت مهریه آشنایی ندارید بهتر است از بهترین وکیل مشهد کمک بگیرید و مدارک مورد نیاز اسناد را بارگذاری کنید این روش از دوندگی های بی مورد و حضور مداوم جلوگیری کرده است.

گرفتن مهریه و ادامه زندگی

مهریه حق زن است و بدون طلاق نیز می تواند آن را از همسر خود طلب کند اما آیا این کار به صلاح زندگی مشترک است یا خیر مطلب دیگری است که باید به آن توجه شود.
 

اجرا گذاشتن مهریه در عقد موقت

در صیغه نامه عقد موقت نیز مهریه درج می شود حتی اگر این سند در دفترخانه به صورت رسمی تنظیم نشده باشد نیز قابل مطالبه از طریق دادگاه است. اگر سند رسمی از این نوع عقد وجود داشته باشد با مراجعه به دادگاه می توان مهریه را مطالبه کرد در غیر این صورت در صورتی که دو شاهد در هنگام عقد وجود داشته اند می توان از آن ها خواست تا در دادگاه شهادت دهند تا بتوان مراحل قانونی دریافت مهریه طی شود.

محاسبه میزان مهریه

اگر مهریه تعیین شده طلا، سکه و ملک باشد با توجه به نرخ روز محاسبه شده و میزان مهریه تعیین می شود، اما اگر در شرایطی مبلغ مشخصی به عنوان مهریه در نظر گرفته شود بعد از چند سال این میزان بی ارزش می شود. به همین دلیل در قوانین مهریه آمده است این میزان باید به روز محاسبه شود. برای به دست آوردن میزان دقیق این نوع مهریه باید شاخص مالی سال قبل از درخواست مهریه بر شاخص مالی سالی که مهریه تعیین شده است تقسیم شود، عدد به دست آمده در مبلغ مهریه ضرب شود و مبلغ مهریه به روز به دست می آید.


 

شرایط تقسیط مهریه

برای قسط بندی مهریه مرد باید مدارک اعسار و عدم توانایی را به دادگاه ارائه دهد. دادگاه پس از بررسی اگر به این نتیجه برسد که مرد توانایی اقتصادی پرداخت مهریه را ندارد آن را تقسیم می کند.

توقیف اموال برای مهریه

یکی از راه های قانونی که زوجه می تواند از طریق آن به مهریه خود برسد توقیف اموال زوج است. زوجه یا وکیل او از طریق اداره ثبت اسناد یا دادگاه خانواده می تواند اقدامات قانونی جهت توقیف اموال زوج را پی گیری کند.

اموال قابل توقیف زوج بابت مهریه

همان طور که چندین مرتبه به آن اشاره کردیم توقیف اموال زوج تنها برای جلوگیری از فروش و انتقال اموال به دیگری است.

اموالی که قابلیت توقیف دارند:

  • اموال غیر منقول اعم از منزل مسکونی، زمین، آپارتمان، باغ و... 
  • وسایل نقلیه شامل موتورسیکلت، خودرو و ... ( در صورتی که وسیله امرار معاش زوج نباشد)
  • اموال و املاک مشاع ( اموال و املاکی که با شخص یا اشخاص دیگر به صورت شراکتی خریداری شده باشد)
  • املاک و اموال که جزء طلب های زوج باشند.
  • انواع حساب های بانکی ، پس انداز و ..‌.
  • حقوق (در صورتی که کارمند باشد )
  • انواع سهام
  • خط تلفن همراه
  • سهم الارث

نکته: تمام اموالی که در بالا به آن ها اشاره کردیم باید متعلق و به نام زوج باشد.

توقیف اموال غیر منقول

برای توقیف اموال غیر منقول (زمین، آپارتمان، منزل مسکونی و ...) اگر سابقه ثبتی داشته باشد باید به اداره ثبت محل یا دادگاه محل وقوع مراجعه کنید تا درخواست توقیف از طریق مرجع قانونی صادر شود.

در صورتی که اموال سابقه ثبتی نداشته باشد توقیف آن به آسانی امکان پذیر نیست، مالک بودن زوج باید توسط کارشناس احراز شود در غیر این صورت نمی توان حکم توقیف ملک را گرفت.

توقیف اموال قولنامه ای

قانون فقط حکم توقیف اموالی که دارای سند ثبتی به نام زوج باشد را صادر می کند اگر ملکی به صورت قولنامه ای به نام مرد باشد را نمی توان حکم توقیف گرفت تنها در صورتی که شخصی که سند به نام اوست به مالکیت زوج اقرار کند و موافق باشد ملک توقیف شود می توان حکم توقیف ملک را گرفت.

توقیف اموال وکالتی

معامله وکالتی در عرف به معامله ای معروف است که فروشنده مال را به نام خریدار منتقل نمی کند و با دادن وکالتی به خریدار این امکان را به او می دهد تا بتواند انتقال سند را انجام دهد. اگر زوج اموال وکالتی داشته باشد و ملک در بنگاه معاملات معامله شده باشد زوجه می تواند توقیف آن ها را بگیرد.

توقیف منافع و عواید املاک

اگر زوجی ملکی داشته باشد که دارای عواید است در صورتی که منافع حاصل شده از آن برای پرداخت مهریه کافی باشد، زوجه می تواند تنها عواید ملک را توقیف کند و خود ملک توقیف نشود.

توقیف وسایل نقلیه

توقیف وسایل نقلیه (خودرو ، موتورسیکلت و ...) کمک بسیاری به زوجه برای برای مطالبه مهریه می کند. در صورتی که زوج ثابت کند که وسیله نقلیه، وسیله امرار معاش و کسب در آمد است رفع توقیف می شود.

توقیف املاک مشاع

اگر زوجی دارای ملک مشاع باشد نیز می توان توقیف کرد و تنها در درصدی که به نام زوج می باشد توقیف انجام می گیرد و خللی در سهام شرکای دیگر وارد نمی شود.

توقیف حساب بانکی

اگر زوجه بخواهد حساب های بانکی زوج را توقیف کند. به در خواست زوجه مرجع رسیدگی به دادخواست مهریه باید به بانک مرکزی اطلاع دهد تا فهرست جامعی از کلیه حساب های زوج در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری در اختیار مرجع مربوط قرار دهد تا اقدامات لازم جهت توقیف حساب های بانکی انجام گیرد.

توقیف حقوق

یکی از مواردی که در ابتدای کار توسط زوجه مورد توقیف قرار می گیرد حقوق زوج است. در صورتی که مرد کارمند (دولتی یا خصوصی ) باشد می توان درخواست توقیف آن را خواستار بود.

توقیف سهام شرکت

سهام شرکت مالی است که قابل داد و ستد می باشد در صورتی که زوج از پرداخت مهریه همسرش سر با زند زن می تواند سهام شرکت را توقیف کند و در صورتی که باز هم این حق پرداخت نشود دستور مزایده و فروش توسط دادگاه صادر می شود، این مراحل می تواند از طریق اجرای ثبت نیز پی گیری شود.

توقیف سیم کارت

اگر سیم کارت تلفن همراه به نام زوج باشد و مبلغ قابل توجهی داشته باشد زوجه می تواند خواستار توقیف آن شود.

توقیف سهم الارث

سهم الارث مالی است که به زوج تعلق می گیرد و زوجه می تواند درخواست توقیف آن را دهد.

توقیف اموال متوفی

اگر زوج قبل از پرداخت مهریه فوت کند ورثه قبل از هر کاری باید ابتدا مهریه زوجه را بپردازند و بعد تقسیم الارث کند.

توقیف اموال نزد شخص ثالث

اگر زوج اموالی نزد شخص ثالث داشته باشد زوجه می تواند از طریق مراجع قانونی این اموال را توقیف کند. این اقدام به زوج و شخص ثالث اطلاع داده می شود.

توقیف اموال پدرشوهر

مهریه دینی است که بر گردن مرد می باشد و مسئولیت پرداخت را بعد از جاری شدن نکاح می پذیرد. پدرشوهر و سایر اشخاص هیچ مسئولیت و وظیفه ای برای پرداخت ندارند به جزء زمانی که ضمانت پرداخت کرده باشند و مسئولیت پرداخت با توجه به سند رسمی پذیرفته باشند، در این حالت زوجه یا وکیل می توانند حکم توقیف اموال پدرشوهر را از طریق دادگاه درخواست کند.

مدت زمان توقیف اموال

مدت زمان توقیف اموال برای مهریه با توجه به نظر مراجع قضایی و شرایط دیگر می تواند متفاوت باشد. اگر اموالی که زن برای توقیف معرفی می کند نیاز به استعلام نداشته باشند، بین ۱۰ تا ۱۵ روز زمان لازم است در صورتی که نیاز به استعلام باشد این زمان بیشتر به طول می انجامد.

اقدامات قانونی جهت گرفتن حکم جلب مهریه

حکم جلب زوج توسط زوجه از ضمانت های قانونی است که قانون گذار برای حمایت از زوجه و رسیدگی به حق و حقوقش پیش بینی کرده است. تنها دادگاه خانواده می تواند حکم جلب صادر کند و در مواردی این حکم توسط شورای حل اختلاف نیز صادر می شود. البته چون این فر آیند پیچیده و زمان بر است توصیه می شود توسط بهترین وکیل مهریه انجام شود تا در کوتاه ترین زمان به نتیجه برسد.

حکم جلب مهریه چگونه است

زمانی که زوجه برای مطالبه مهریه طرح شکایت تنظیم کرد و حکم محکومیت مرد صادر شد، باید تقاضای اجرای حکم کند در صورتی که مرد اموالی نداشته باشد و یا زن نتواند آن ها را معرفی کند می تواند از ماده ۲ قانون نحوه محکومیت مالی بهره گیرد و زوجه می تواند حکم جلب مرد بابت مهریه را دریافت کند. برای جلب مرد باید حکم قطعی جلب صادر شود و زوجه می تواند همسرش را به دلیل پرداخت نکردن مهریه جلب کند و اگر محکومیت زوج اثبات شود می توان حکم جلب سیار بگیرد، همچنین زن می تواند حکم جلب کیفری دریافت کند و اجازه خروج از کشور (ممنوع الخروج) را بگیرد.

انواع حکم جلب

به طور کلی دو نوع حکم جلب داریم عادی و سیار.

  • در حالت عادی دادگاه حکم جلب را به یک کلانتری ابلاغ می کند، این حکم جلب عادی محسوب می شود.
  • در حالت سیار، دستور جلب به تمامی کلانتری های حوزه ابلاغ می شود.
     

شرایط حکم جلب مهریه

برای درخواست حکم جلب مرد به خاطر عدم پرداخت مهریه شرایط خاصی وجود دارد که به طور کلی عبارتند از:

ارائه دادخواست دریافت مهریه توسط زوجه به دلیل پرداخت نکردن مهریه توسط زوج

اثبات تمکین مالی مرد برای پرداخت مهریه عندالاستطاعه

دریافت حکم جلب مرد و در صورت عدم پرداخت اقساط مهریه

دریافت حکم جلب مرد یک ماه بعد از ارائه درخواست دریافت مهریه در صورت عدم اعلام اعسار توسط زوج

مشخص بودن مقدار و مبلغ مهریه جهت دریافت عین مال یا معادل آن توسط زن
 

قانون جدید حکم جلب مهریه

در سال های اخیر به دلیل مراجعه زیاد افراد به درخواست مهریه و بالا رفتن قیمت سکه قانون گذار حکم جدیدی برای مطالبه مهریه وضع کرده است، ولی این مسأله باعث نمی شود تا زوج نتواند کل مهریه خود را طالب کند تنها راه به دست آوردن آن تغییر می کند.

دادگاه تنها حکم جلب برای ۱۱۰ سکه یا معادل آن را صادر می کند و برای مبالغ بیشتر زن نمی تواند حکم کیفری یا جلب بگیرد و اگر مرد استطاعت پرداخت کل مهریه را داشته باشد زن با ثابت کردن آن به دادگاه می تواند مبلغ بیشتر از ۱۱۰ سکه را دریافت کند.

حکم جلب مهریه چقدر اعتبار دارد؟

مدت زمان اعتبار حکم جلب در برگه جلب قید شده است، اگر در برگه حکم جلب زمان و ساعتی مشخص نشده باشد زوجه تنها از طلوع آفتاب تا غروب همان روز فرصت دارد تا همسر را جلب کند.

قرار جلب مهریه تنها در حوزه قضایی صادر شده اعتبار دارد و برای ماموران کلانتری آن منطقه اجرا می شود، در صورتی که جلب سیار صادر شده باشد نیاز به کلانتری خاصی نیست.

ارائه حکم جلب باید توسط زوجه یا وکیل قانونی او با ارائه کارت ملی انجام می شود، در غیر این صورت مامور قانون نمی تواند حکم جلب را اجرا کند.

در هنگام جلب حتما باید اصل حکم وجود داشته باشد کپی حکم دارای اعتبار نیست.

اگر محل زندگی زوج ذکر نشده باشد مامور قانون نمی‌تواند وارد حریم خصوصی زوج شود و او را جلب کند.

ماموران کلانتری گزارش کاملی از جلب زوج یا عدم آن را ارائه می دهد و مقام قضایی درباره اقدامات این موضوع تصمیم می گیرند.
 

مدت زمان زندان برای مهریه چقدر است؟

بعد از درخواستمهریه توسط زن ، مرد ۱۰ روز زمان لازم دارد که مهریه را پرداخت کند. در صورتی که پرداخت انجام نگیرد ۳۰ روز یا یک ماه زوج فرصت دارد تا درخواست اعسار یا تقسیط مهریه را به دادگاه ارائه دهد. اگر در این مدت زمان نیز مرد هیچ واکنشی نشان ندهد زن می تواند حکم جلب بگیرد و او را به زندان بیندازد و تا زمانی که کل مهریه را پرداخت نکند از زندان آزاد نمی شود.
 

آیا لغو حکم زندان مهریه برای مرد امکان پذیر است؟

این سوال به کرات توسط مرد مطرح می شود که آیا می توان این حکم را لغو کرد؟

در صورتی که مرد نتواند مهریه همسر را پرداخت کند، می توان حکم جلب زندان برای او صادر شود. اگر مرد بتواند اعسار یا ناتوانایی مالی خود را برای پرداخت مهریه همسر به دادگاه ثابت کند این حکم لغو می شود. برای این کار کافی است مرد در مدت 30 روز از تاریخ ابلاغ اجراییه، دادخواست اعسار از پرداخت مهره یه دادگاه ارائه کند و مهریه را تقسیط کند در این صورت حکم زندان لغو می شود. البته اگر نتواند در تاریخ مشخص اقساط مهریه را پرداخت کند حکم دوباره قابل اجرا است.

نتیجه گیری

مهریه حقی است که زوجه هر زمان و در هر شرایطی بخواهد می تواند از همسر به صورت قانونی دریافت کند و مرد موظف است آن را پرداخت کند. قانون گذار نیز قوانین خاصی برای دفاع از زوجه وضع کرده است تا بتواند به حق قانونی خود برسد. البته در بعضی مواقع شرایط خاصی پیش می آید که روند مطالبه کند می شود به همین دلیل پیشنهاد می کنیم زوجه با همکاری بهترین وکیل مهریه مشهد این پروسه را پیش برد تا بتواند بهترین نتیجه قانونی را کسب کند.