مقالات حقوقی
۲۴ تیر ۱۴۰۲

پشیمانی از طلاق توافقی

یکی از راه های جدایی زوجین که در سال های اخیر بسیار دیده می شود طلاق توافقی است. که در بیشتر موارد زن و شوهر از این تصمیم پشیمان می شوند، ولی چون طرفین بر سر این موضوع توافق کرده اند و مانعی برای جدایی وجود ندارد برگشت سخت تر می شود.

در صورتی که یکی از زوجین از این امر پشیمان شود آیا راه برگشتی وجود دارد. در این مقاله قصد داریم درباره پشیمانی از طلاق توافقی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

طلاق یکی از خطرناک ترین تهدیدهایی است که جامعه با آن رو به رو است. در این تصمیم زندگی حال و آینده فرزندان ‌‌‌دچار مشکلاتی می شود و از طرفی نیاز عاطفی آن ها به درستی تامین نمی شود.
 

پشیمانی زوج از طلاق توافقی

در صورتی که زوجین تصمیم به جدایی بگیرند و به صورت توافقی بخواهند جدا شوند پس از گذراندن جلسات مشاوره و صدور گواهی عدم سازش ( بر اساس ماده ۲۴ قانون حمایت خانواده) با مراجعه به دفترخانه می توانند حکم طلاق صادر کنند.

عواملی چون وابستگی عاطفی به همسر و فرزندان, زندگی خانوادگی باعث می شود که مرد از طلاق توافقی پشیمان شود و چون حق رجوع به مرد اختصاص دارد ( این حق مربوط به زمان عده یعنی دو ماه است) و در حکم طلاق باید امکان رجوع وجود داشته باشد مرد می تواند درخواست خود را باطل کند و از جدایی جلوگیری کند، ولی در صورتی که این زمان تمام شود مرد باید از زن تقاضای ازدواج کرده و دوباره همسر خود را عقد کند.
 

پشیمانی از طلاق توافقی از سوی زوجه

بر اساس تحقیقات انجام گرفته ۹۰ درصد از زن ها از طلاق توافقی پشیمان می شوند. معمولا در جامعه به زنی که طلاق گرفته نگاه سالمی وجود ندارد و ترس ها و نگرانی های از آینده برای او بوجود می آید که باعث می شود از این تصمیم پشیمان شود.

در صورتی که حکم طلاق توافقی صادر شده باشد مرد می تواند با مراجعه به دفاتر ثبت حکم طلاق را ثبت کند و در صورتی که زن وکالت بلاعزل داشته و از طلاق پشیمان شده باشد به راحتی می تواند مانع ثبت طلاق شود و دوباره به زندگی مشترک باز گردد.
 

پشیمانی از طلاق قبل از صدور رای 

در صورتی که زوجین راضی به طلاق توافقی باشند این درخواست در دادگاه بررسی می شود. اگر قبل از صدور رای یکی یا هر دو پشیمان شوند، دادگاه بررسی دادخواست را منتفی اعلام می کند و زوجین می توانند دوباره به زندگی مشترک بازگردنند.
 

پشیمانی از طلاق توافقی بعد از صدور رای

در صورتی که صدور گواهی عدم امکان سازش، زوج یا زوجه از تصمیم خود پشیمان شوند، شرایط خاصی برای ابطال حکم طلاق بوجود می آید. اگر مرد منصرف شود در صورتی که در دفتر خانه حاضر نشود امکان جاری شدن طلاق وجود ندارد. در صورتی که زن پشیمان شود و در دفترخانه حاضر نشود مرد با حضور دو شاهد می تواند صیغه طلاق را جاری کند.
 

نقش وکیل در پشیمانی از طلاق توافقی

در جامعه ما حق قانونی رجوع با مرد است و او می تواند به نمایندگی بهترین وکیل طلاق این پشیمانی را به زن اطلاع دهد، ولی چون زن این حق قانونی را ندارد از وکیل به عنوان مشاور می تواند کمک بگیرد.

در خیلی از موارد پشیمانی از طلاق باعث شده که زوجین بعد از رجوع دیگر اشتباهات قبل را تکرار نکنند و بتوانند زندگی بهتری در کنار یکدیگر داشته باشند. اگر قصد این نوع جدایی را دارید به شما پیشنهاد می دهیم قبل از هر اقدامی با بهترین وکیل مشهد تماس بگیرید و با مشاوره اصولی بهترین راه کار را انجام دهید.