مقالات حقوقی
۰۸ مرداد ۱۴۰۲

چگونه برای ملک بدون سند، سند رسمی بگیریم

یکی از مهمترین نگرانی هایی که مالکین زمین های بدون سند با آن رو به رو هستند،چطور می توانند برای زمین خود سند رسمی بگیرند. انجام هر کاری قوانین و شرایط خاص خود را دارد و گرفتن سند از این قضیه مستثنی نیست و باید قوانین را به طور کامل و دقیق مطالعه و اجرا نمود و حتما با بهترین وکیل ثبتی مشورت کرد تا روند کار به راحتی و با سرعت بیشتری طی شود.

اکثرا در شهر های کوچک و روستاها و حتی بعضی مناطق شهر های بزرگ، ملک هایی وجود دارد که سند رسمی ندارند و تنها با قباله، بنچاق و قولنامه معامله می شوند. در سال های اخیر با بالا رفتن قیمت اراضی و افزایش کلاهبرداری بیشتر مالکین تمایل پیدا کردند تا برای زمین خود سند رسمی بگیرند تا افراد سود جو نتوانند از این طریق به اهداف خود برسند.

در سال ۱۳۹۶ قانونی تحت عنوان الزام به دریافت سند تصویب شد این قانون به مالک امکان داد تا بتواند برای ملک خود سند دریافت کند. حال چطور می توان از این قانون استفاده کرد و چه مدارکی برای این کار لازم است. بهتر است تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

سند رسمی چیست

با توجه به قانون دادرسی مدنی و کیفری کشور سند در کنار سوگند و شهادت یکی از مهم ترین ادله ای است که می توان به آن استناد کرد. سند به دو دسته رسمی و عادی تقسیم می شود که با یکدیگر فرق داشته و آثار حقوقی متفاوتی دارند.

با توجه به ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی، اسنادی که در اداره ثبت و اسناد املاک، دفاتر رسمی و یا نزد سایر ماموران رسمی (در حدود صلاحیت آن ها) بر طبق آیین و مقررات قانونی تنظیم شده باشد رسمی هستند.
 

ویژگی های سند رسمی

سند رسمی می تواند دفترچه ای یا تک برگ باشد و بهترین ادله ای است که می تواند به آن استناد کرد و لازم الاجرا است و نمی تواند آن را انکار کرد.
 

انواع سند ملکی

اسناد ملکی به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند:
 

  • سند مشاع
  • سند شش دانگ
  • سند مفروز
  • سند منگوله دار
  • سند تک برگ
  • سند اعیان 
  • سند عرضه
  • سند وقفی
  • سند ورثه ای
  •  سند المثنی
  • سند شورایی
  • سند وکالتی
  • سند بنچاق
  • سند رهنی

 

برای چه املاکی نمی توان سند دریافت کرد

۱. اگر ملک خلافی داشته باشد، حال خلاف می تواند ساخت یک طبقه غیر مجاز باشد یا در مسیر غیر قانونی ساخته شده باشد.

۲. ملک در مکان غیر مجاز و غیر کاربری مورد نیاز ساخته شده باشد.

۳. مالک یا وراث در دسترس نباشند. 
 

برای چه املاکی می توان سند گرفت

۱. اراضی و ساختمان های ثبتی که فاقد سند هستند باید چهار دیواری داشته باشند و زمین های کشاورزی و باغات شامل این قانون نمی شود.

۲.زمین های کشاورزی و باغات باید سابقه ثبتی داشته باشند و دارای پلاک ثبتی معین باشند.

۳. دسترسی به مالک زمین یا وراث مقدور باشد.

۴. این قانون زمان و مدت مشخص ندارد و قوانین آن پا بر جاست پس هر زمان شرایط مهیا بود می توان برای سند اقدامات لازم را انجام داد.
 

اقدامات لازم برای اخذ سند

  1.  تهیه مدارک مورد نیاز
    املاکی که دارای قولنامه هستند باید کپی سند مالکیت و قولنامه متقاضی _ در صورتی که ملک دارای سند مشاع است نیاز به سند مشاع می باشد
    .
  2.  تهیه نقشه ملک با مختصات و فایل  UTM 
    در صورتی که مدارک بالا آماده شد باید به مهندس نقشه کش یا کارشناس رسمی مراجعه کرد تا نقشه با مختصات utm برایتان تهیه کند. پس از آماده شدن نقشه از کارشناس رسمی بخواهید تا اطلاعاتی که از سوی سازمان ثبت نیاز است را به صورت فایل اکسل در اختیارتان قرار دهد.
     
  3.  ارسال اینترنتی مدارک
    مدارک زیر باید به پایگاه اینترنتی اداره ثبت ارسال شود:
    اسکن شناسنامه ، کارت ملی متقاضی
    اسکن سند مالکیت اولیه ملک
    اسکن تمامی قولنامه های مورد استفاده
    اسکن سند در زمین های مشاع
    نقشه ملک با مختصات utm
    فرم تکمیل شده گواهی تعیین مختصات ملکی در فایل اکسل
    ارائه فیش بانکی بابت هزینه درخواست سند رسمی
     
  4. تکمیل فرم درخواست پذیرش، فرم اولیه و دریافت شماره ورود به سامانه
    با استفاده از کدی که در مرحله قبل دریافت کردید و اطلاعات شخصی می توانید در خواست خود را تکمیل کنید و کد رهگیری بیست رقمی را از دفاتر پستی دریافت کنید تا در صورت نیاز آن را ارائه دهید.
     
  5. دادن مدارک به واحد ثبتی
    در صورت نیاز اصل و کپی تمام مدارک لازم را می توان به واحد ثبتی تقدیم کنید.
    بهتر است برای انجام مراحل بالا از بهترین وکیل ثبتی مشهد کمک بگیرید تا بتوانید با آرامش خاطر تمام مراحل را بدون هیچ نقصی طی کنید.
     

اقداماتی که در اداره ثبت برای صدور سند مالکیت انجام می گیرد

  1.  انتشار آگهی ثبت عمومی
  2.  انتشار آگهی مقدماتی
  3. ثبت و شماره گذاری ملک
  4. توزیع اظهار نامه
  5.  انتشار آگهی نوبتی
  6.  انتشار آگهی تجدید حدود
  7.  تسلیم اظهارنامه به اداره ثبت
     

سخن پایانی

با توجه به شکایت های سال های اخیر در خصوص جعل و کلاهبرداری فروش اموال فاقد سند، به شما توصیه می‌کنیم که در صورت خرید و فروش املاک بدون سند رسمی جلوگیری کنید و در هنگام تنظیم قولنامه با بهترین وکیل ثبتی مشهد مشورت نمایید و حتما زمانی برای انتقال و تنظیم سند رسمی در نظر بگیرید تا از بروز هر گونه مشکل و کلاهبرداری برداری جلوگیری کنید.