مقالات حقوقی
۱۵ فروردین ۱۴۰۲

هر آنچه باید در مورد طلاق توافقی بدانید

همان طور که در قانون و شرع بر ازدواج بسیار تاکید شده و قواعدی برای آن وضع شده است، طلاق نیز راه حلی برای پایان اختلافات و مشکلات جدی زندگی مشترک در نظر گرفته شده است. طلاق توافقی یکی از روش های جدایی زوجین است که در چند سال اخیر بسیار متداول شده است.

طلاق توافقی چیست؟

نوعی طلاق است که زوج و زوجه هر دو به این نتیجه می رسند که ادامه زندگی مشترک برایشان ممکن نیست و تصمیم قطعی به جدایی می گیرند و بر روی برخی موارد از جمله مهریه، نفقه زوجه و فرزندان، جهیزیه، حضانت فرزندان، اجرت المثل دوران زوجین (در صورت وجود) با یکدیگر به توافق می رسند. مواردی که زن و مرد با یکدیگر در مورد آن تفاهم دارند برای دادگاه محترم و قابل قبول است و در رای دادگاه تاثیرگذار می باشد.

با توجه به پیچیده بودن و زمان بر بودن مراحل طلاق، بسیاری از زوجین تصمیم می گیرند پرونده خود را به  بهترین وکیل طلاق بسپارند تا بدون نیاز حضوری در کوتاه ترین زمان مراحل طلاق طی شود.

 

شرایط طلاق توافقی چیست؟

مهم ترین شرط در طلاق توافقی، رضایت طرفین در انجام امور طلاق است. شرط طلاق توافقی در چند سال گذشته تغییراتی کرده است و متقاضیان ابتدا باید به سامانه نوبت دهی طلاق مراجعه کنند، پس از ثبت اطلاعات از مراکز غربالگری یا مشاوره وقت بگیرند، بعد از مراجعه به مراکز معرفی شده و دریافت مشاوره های لازم، گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت کنند. پس از طی کردن این مرحله باید در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گواهی دریافت شده ثبت شود و دادخواست را به دادگاه خانواده ارجاع دهند

توجه کنید این مراحل تنها برای دادخواست طلاق توافقی انجام می‌گیرد در خصوص طلاق های یکطرفه (به در خواست مرد یا زن) طبق روال قبل انجام می گیرد.

 

مدارک لازم برای طلاق توافقی

سند ازدواج (در صورت عدم دسترسی، می توان به دفترخانه ای که ازدواج در آن انجام گرفته است مراجعه کنید و یک رو نوشت از سند تهیه کنید.)

شناسنامه و کارت ملی زوجین

آزمایش عدم بارداری

وکالت در طلاق( در صورتی که زوجه از طرف همسر خود حق طلاق داشته باشد.)

گواهی عدم سازش که در جلسات مشاوره صادر شده است.

سند بخشیدن مهریه (چنانچه زن مهریه خود را در دفترخانه ثبت اسناد بخشیده باشد.)

گواهی بکارت از پزشکی قانونی (برای طلاق در دوران عقد)

 

مراحل طلاق توافقی

به طور کلی می توان در ۸ گام مراحل طلاق توافقی را خلاصه می‌کنیم:

اولین اقدام طلاق توافقی ثبت نام در سامانه نوبت دهی طلاق و ثبت اطلاعات زوجین است.

زوجین با در دست داشتن مدارک شناسایی چون شناسنامه، کارت ملی و عقدنامه دادخواست طلاق به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارجاع دهند.

تعیین وقت رسیدگی که بوسیله سامانه ثنا در اطلاع زوجین خواهد رسید.

حضور زوجین در روز و ساعت مشخص در دادگاه خانواده با همراه داشتن مدارک لازم

شرکت در جلسه مشاوره واقع در دادگاه خانواده، مشاوره با طرفین مذاکره کرده و تلاش می کند تا صلح و آرامش را بر قرار کند و در صورتی که نتیجه مطلوب حاصل نشود، مشاور با ذکر دلایل در خصوص جدایی اظهار نظر می کند سپس توافق نامه تکمیل و به امضای طرفین می رسد تا جهت صدور گواهی عدم سازش به دادگاه ارائه شود.

باردار بودن یا نبودن زوجه که از سه طریق انجام می‌گیرد:

اقرار زوجه: اگر زن بر عدم بارداری اقرار کند، گواهی عدم سازش صادر می شود ولی در هنگام جاری شدن صیغه طلاق باید نتیجه آزمایش عدم بارداری در پرونده قرار گیرد.

مراجعه به آزمایشگاه: زوجه به آزمایشگاه معتبر مراجعه کرده و گواهی عدم بارداری را دریافت کند و آن را به دادگاه ارائه دهد.

اتفاق نظر زوجین بر عدم وجودجنین که این نظر در گواهی عدم سازش ذکر می شود.

پس از طی کردن مراحل بالا زوجین به دادگاه خانواده ارجاع داده می شوند و دادگاه با احراز علقه زوجیت و محتویات پرونده نظر خود را صادر می‌کند.

پس از صدور گواهی از طرف دادگاه زوجین ۳ ماه فرصت دارند تا با در دست داشتن گواهی صادر شده و مدارک شناسایی به یکی از دفترخانه ها مراجعه کنند و صیغه طلاق جاری شود.

در تمام مراحل بالا نیاز به حضور زوجین وجود ندارد وکیل آن ها می تواند تمام مراحل را طی کند و زوجین تنها به دفترخانه برای جاری شدن صیغه مراجع کنند.

 

طلاق توافقی چقدر طول می کشد

به طور کلی از زمانی که ثبت دادخواست در دفاتر قضایی انجام بگیرد تا زمانی که گواهی عدم سازش صادر شود حدود ۳ تا ۴ ماه زمان می برد. البته اگر این کار توسط بهترین وکیل طلاق مشهد انجام گیرد حدود ۱۰ تا ۱۵ روز به سر انجام می رسد.

 

طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج از کشور

اگر یکی یا هر دو زوجین متقاضی طلاق، در خارج از کشور اقامت داشته باشند و امکان رفت آمد برایشان سخت باشد می توانند به سفارت کنسولگری ایران در کشوری که در آن ساکن هستند مراجعه کنند و به یکی از بستگان، آشنایان و یا وکیل وکالت دهند تا مراحل طلاق را پی گیری کنند.

 

طلاق توافقی یکی از روش های پایان دادن به زندگی مشترک است. گاهی عجله و تصمیمات ناگهانی و احساسی منجر می شود که عجولانه تصمیمی گرفته شود. تا زمانی که دادخواست طلاق توافقی ثبت رسمی نشده باشد امکان پشیمانی از این کار امکان پذیر است. در صورت ثبت درخواست و صدور رای نهایی راه بازگشتی (تغییر نوع طلاق) نیست. بهتر است قبل از تصمیم به طلاق توافقی با بهترین وکیل طلاق صحبت کنید و با دید بازتری تصمیم خود را عملی کنید.