مقالات حقوقی
۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

شروط ضمن عقد چیست | لیست کامل شروط ضمن عقد

در مقوله ازدواج تمام کشورها قوانین خاص خود را دارند که با توجه به شرایط، فرهنگ و پیشینه آن کشور تنظیم شده است. در ایران این شروط بیشتر تابع مذهب و احکام دینی وضع شده است.

شروط ضمن عقد در ازدواج دائم امکانی است که شرع در اختیار زوج و زوجه قرار داده است تا بتوانند قرارداد ضمن عقد را با توجه به میل و خواسته خود تغییر دهند.

بهتر است قبل از بستن پیمان زناشویی خانم و آقا با  بهترین وکیل خانواده   مشورت کنند تا از تعهدات طرف مقابل نسبت به خود آگاهی کامل پیدا کنند.

لیست شروط ضمن عقد در سند ازدواج

به طور کلی بعد از جاری شدن صیغه ازدواج زن تعدادی از حق و حقوق خود را از دست می دهد ، مانند حق تحصیل، حق خروج از کشور، حق اشتغال و ... که در صورت مخالفت همسر نمی تواند هیچکدام از آن ها را انجام دهد، به همین دلیل به خانم توصیه می شود قبل از جاری شدن صیغه ازدواج شرایط ضمن عقد را مطالعه کند و حقوق برابری برای خود در خواست کند.

حق تنصیف دارایی

بنا به در خواست دادگاه استعلامی از دارایی های مرد قبل از تنظیم سند ازدواج تهیه می شود بر این اساس بعد از طلاق نصف اموال مرد به زن می رسد البته این حق تبصره هایی نیز دارد از جمله در خواست طلاق باید از طرف مرد صورت پذیرد. زن نباید در انجام روابط زناشویی کوتاهی کرده باشد. حق تنصیف تنها به دارایی های مرد اطلاق می شود ولی می توان در عقد نامه این قانون برای اموال زن نیز قید شود.

حق طلاق

در صورتی که مرد به زن حق طلاق دهد ، اگر هر یک از شروط دوازده گانه زیر اتفاق افتاد زن بدون رضایت مرد و حتی با مخالفت او می تواند طلاق بگیرد.

شروط دوازده گانه چاپی سند ازدواج

  1. به هر عنوان نفقه زوجه به مدت شش ماه پرداخت نشده باشد. مدت شش ماه بسیار مهم است زوجه باید درخواست طلاق داده باشد و دادخواست به مدت شش ماه ثبت شده و رای قطعی صادر شود و مهم تر از آن تقاضای اجراییه صادر شود و بعد از گذشت ۱۰ روز هنوز نفقه ‌‌‌پرداخت نشده باشد.
  2. سوء رفتار یا سوء معاشرت زوج به حدی باشد که ادامه زندگی برای زوجه غیر قابل تحمل باشد
    موارد بسیاری برای سو رفتار و معاشرت ذکر شده است. مهم تر از آن زوجه باید آن را ثابت کند، یا در خصوص توهین و تهدید ضرب جرح یا رابطه نا مشروع رای صادر شده باشد.
  3. زوج به امراض صعب العلاج مبتلا باشد طوری که دوام زناشویی برای زوجه ممکن نباشد.
  4. جنون زوج در مواردی که شرعا نتوان نکاح را فسخ کرد. این مورد باید توسط پزشکی قانونی تایید شود.
  5. زوج به شغلی که منافات با مصالح خانوادگی و حیثیتی زوجه داشته مشغول باشد.
  6. زوج به ۵ سال حبس یا بیشتر محکوم باشد.
  7. زوج به چیزی اعتیاد داشته باشد که به اساس زندگی خانوادگی خللی وارد آورد و زندگی برای زوجه مشکل شود.
  8. زوج زندگی خانوادگی را بدون بهانه منطقی ترک کند. تشخیص بهانه منطقی با دادگاه است.
  9. محکومیت قطعی زوج بر اثر ارتکاب جرم که با حیثیت خانوادگی و شئون زوجه مغایر باشد.
  10. در صورتی زوج عقیم باشد و بعد از ۵ سال زندگی بچه دار نشوند. ( در این بند کمی اختلاف وجود دارد) بهتر است در این خصوص از بهترین وکیل خانواده مشهدمشاوره گرفته شود.
  11. در صورتی که زوج به مدت شش ماه ‌‌‌و بیشتر مفقود الاثر شود.
  12. زوج همسر دیگری بدون رضایت همسر اول اختیار کند.
  13. بهتر است زمانی که حق طلاق به زن داده می شود به صورت بلاعزل باشد. یعنی همیشگی باشد و در هر زمان زوجه خواست بتواند از این وکالت استفاده کند، زیرا ثابت کردن شروط بالا سخت و زمان بر است.
    زن حق اسقاط در تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی داشته باشد که بعد از صدور رای دادگاه و گذشت ۴۵ روز بتواند به یکی از دفترخانه های شهر خود مراجعه کرده و صیغه طلاق جاری شود.

حق ادامه تحصیل

در سال های اخیر این مشکل کمتر به چشم می خورد که زوج اجازه ادامه تحصیل به همسر خود را ندهد ولی بهتر است قبل از هر گونه دعوا در این خصوص این حق گرفته شود که زوجه بتواند تا هر مرحله ای که لازم دارد و در هر کجا به تحصیل خود ادامه دهد.

حق اشتغال

در جامعه امروزی زنان در کنار مردان مشغول کار هستند و داشتن این حق از مهم ترین شروط ضمن عقد به حساب می آید.

حق خروج از کشور

خانم ها قبل از ازدواج برای گرفتن پاسپورت و رفتن به خارج از کشور باید از پدر خود اجازه بگیرند، بعد از ازدواج این مسئولیت به همسرشان داده می شود.

حق انتخاب محل زندگی

حق انتخاب محل زندگی به عهده زوج می باشد، با گرفتن این حق زوجه می تواند محل زندگی را مشخص کند.

تمام حقوقی که در بالا به آن ها اشاره کردیم را شرع در اختیار مرد قرار داده است و زن میتواند در شرایط ضمن عقد با لحاظ کردن آن ها حقوق برابر با مرد پیدا کند.

اگر جز افرادی هستید که در زمان بستن قرارداد عقد این حقوق را طلب نکرده اید، می تواند با مراجعه به یکی از دفترخانه های اسناد به صورت رسمی آن ها را از همسر خود درخواست کنید، البته به شما پیشنهاد می کنیم قبل از انجام این کار با بهترین وکیل مشهد   مشورت کنید تا با سنجیدن تمام جوانب تصمیم درستی بگیرید.